ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ ԹԵՐԹԻԿ 20
ՇԱՐԺԱԿԱՆ ՏԵԽՆՈԼՈԳԻԱՆԵՐ
Երբ 1983թ բջջային հեռախոսները երևան եկան, շատ քիչ մարդիկ էին դրանք գնում: 1995-ին Եվրամիությունում յուրաքանչյուր 100 բնակչից բջջային ծառայության բաժանորդ էր: Համաձայն Եվրոստատի (2005թ.) տվյալների` 2003 թ. ընդլայնված Եվրամիության տարածքի յուրաքանչյուր 100 բնակչին բաժին էր ընկնում 80 բջջային հեռախոս: Բջջային հեռախոսների օգտագործումը ողջ աշխարհով մեկ տարածված երևույթ է: Nokia-ի կանխատեսումների համաձայն` մինչև 2009թ. աշխարհում բջջային հեռախոսներից օգտվողների թիվը կհասնի 3 միլիարդի: Եվրոպայի շատ երկրներում ընտանիքների մոտ 80%-ն ունեն մեկ կամ ավելի բջջային հեռախոսներ <http://www.mobileherald.com/2006-mobile-phone-statistics-and-projections/>.
Բջջային հեռախոսների տիպական հատկանիշներից են ձայնային զանգերը, կարճ հաղորդագրությունների (SMS)<http://en.wikipedia.org/wiki/Short_message_service> և մուլտիմեդիա հաղորդագրությունների (MMS) http://en.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Messaging_Service ծառայությունները և անգամ խցիկները, որոնց մի մասն ունեն տեսաձայնագրման հնարավորություն: Web 2.0 - ի բազմատեսակ ծառայություններ (տե՛ս 23-րդ տեղեկատվական թերթիկը) հասանելի են բջջային հեռախոսի միջոցով: 2006 թ. ապրիլին կատարված հաշվարկների համաձայն` բջջային ծառայություններից օգտվողների 28%-ը համացանցին միանում էին բջջային հեռախոսից, մինչդեռ 2004-ին այս ցուցանիշը կազմում էր 25%:
Շարժական տեխնոլոգիայի և անձնական համակարգիչների ոլորտները գնալով նմանվում են իրար, քանի որ շատ բջջային հեռախոսներ ներկայումս ունեն համացանցային զննարկիչի և էլեկտրոնային փոստի հնարավորություններ. գնալով աճում է անլար կապով համակարգիչների թիվը, մի մասն էլ օգտագործում են արբանյակին կապ (օր`. WiMax):
. Շարժական տեխնոլոգիաների, մասնավորապես՝ բջջային հեռախոսների, դյուրակիր համակարգիչների (laptops) և անձնական թվային օժանդակիչների (Personal Digital Assistants-PDAs) օգնությամբ իրականացվող ուսուցման գործընթացը կոչվում է շարժական ուսուցում (M-learning), (PDA) <http://insight.eun.org/ww/en/pub/insight/school_innovation/learnenv/games_and_mobile.htm>
· SRI հետազոտական կենտրոնի կողմից 2003թ. անցկացված հետազոտությամբ պարզվել է, որ շարժական տեխնոլոգիաները օգտագործած ուսուցիչների 90%-ը նշել են, որ դրանք դրականորեն են նպաստել սովորելու գործընթացին՝ < http://ctl.sri.com/research_areas/displayResearchArea.jsp?Nick=learnenvs>:
· Շարժական ուսուցումը (M-learning) հնարավորություն է տալիս ավելի անհատականացնել սովորողների ուսուցանումը: Օրինակ` Միացյալ Նահանգների դպրոցներից մեկում ստեղծվել է առանց թուղթ ու գրչի դասարան (paperless classroom ), որտեղ նոր տեխնոլոգիաներն օգտագործվել են անգլերենը , որպես երկրորդ լեզու ուսուցանողներին դասեր և լրացուցիչ աջակցություն տրամադրելու համար<http://www.paperlessclassroom.org/>:
· Շարժական ուսուցման ապագան պայմանավորված է ոչ միայն տեխնոլոգիայի, այլ նաև շարժական սարքերի միջոցով մատուցվող ուսուցողական նյութերի զարգացմամբ:
· Կորեան հայտնի է որպես շարժական ուսուցման հիմադիրներից մեկը: 2004-ից սկսած սովորողները կարողացել են դասախոսությունները ներբեռնել շարժական սարքերի միջոցով:
· Տեխնոլոգիայի կատարելագործմանը զուգընթաց ավելի ու ավելի հանրահայտ են դառնում բջջային հեռախոսների խաղերը, և ակնկալվում է, որ այս միջավայրին կհարմարեցվեն կրթական խաղեր կամ ոչ պաշտոնական կրթության այլ տիպի համակարգեր:
· Դյուրակիր համակարգիչները հարմար է անընդհատ շարժման մեջ գտնվող ուսուցիչների և խմբակային աշխատանքներում ներգրավված կամ դաշտերում աշխատող սովորողների համար:
· Պարզվել է, որ դյուրակիր համակարգիչների օգտագործումը խրախուսում է սովորողներին պատասխանատու լինել իրենց աշխատանքի համար և նրանք պակասեցնում են հանձնարարությունները կամ կատարած նշումները կորցնելու հավանականությունը:
· Քանի որ բջջային հեռախոսները այդքան տարածված են պատանիների շրջանում, ուսուցիչները կարող են կարճ (SMS) հաղորդագրությունների փոխանակումը և այլ նման գործունեությունը դարձնել դասարանական աշխատանքի մի մաս:
· Կան որոշ մտահոգություններ երեխաների`վաղ տարիքից բջջային հեռախոսներ օգտագործելու հարցի շուրջ: Ճառագայթման ենթարկվելու վտանգի մասին հետազոտությունները բավարար չեն, սակայն դրանք այնուամենայնիվ նվազագույն են:
· Համակարգիչների օգտագործումը դեռևս վերահսկելի է տնային պայմաններում: Սակայն բջջային հեռախոսների օգտագործման վերահսկումը շատ ծնողների կողմից դիտվում է, որպես ներխուժում մասնավոր կյանք: Գոտեպնդված նոր ձեռք բերված ազատությամբ` երեխաները կարող են ընկնել ֆինանսական անախորժությունների մեջ` ծախսելով գումարներ մրցանակային «քարոզարշավների» կամ հեռախոսային աքսեսուարների, օրինակ` հեռախոսազանգի մեղեդի գնելու վրա:
· Բջջային հեռախոսները կարող են օգտագործվել մարդկանց հետևելու նպատակով: Այս առումով ազատությանը հաճախ հակադրվում է ապահովությունը ` դառնալով վիճահարույց հարց:
· Bluetooth տեխնոլոգիան (http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth, http://hy.wikipedia.org/wiki/Bluetooth) առաջ է բերում անվտանգության հետ կապված այնպիսի հարցեր, ինչպիսիք են համակարգչահենությունը և անցանկալի հաղորդագրությունների առաքումը:
· Բջջային հեռախոսների միջոցով ստեղծված բլոգները (http://en.wikipedia.org/wiki/Moblog) ցանցային օրագրեր են: Երիտասարդներն այնտեղ հրապարակում են տեղեկատվություն և լուսանկարներ` հնարավոր վտանգ ստեղծելով իրենց ապահովությանը:
· Աճում են մտահոգությունները շարժական տեխնոլոգիայի միջոցով իրականացվող ոտնձգությունների (Mobile bullying) վտանգի շուրջ: Մի խումբ երիտասարդներ, որոնք հայտնի են «երջանիկ ապտակողներ» (http://en.wikipedia.org/wiki/Happy_slapping) անվանմամբ, բջջային հեռախոսներն օգտագործում են հարձակումները տեսագրելու և դրանք ցանցում հրապարակելու համար` այդ կերպ նվաստացնելով իրենց զոհին (տե՛ս հետապնդման և ոտնձգությունների վերաբերյալ 17-րդ տեղեկատվական թերթիկը):
· Բջջային հեռախոսների խցիկները և համացանցին հեշտությամբ միանալու հնարավորությունը կարող են սպառնալ անձի մասնավորությանը. Երիտասարդների շրջանում աճում է «վարկաբեկող լուսանկարներ» անելու միտումը (նրանք նկարում են այլ երիտասարդների մարզադահլիճի հանդերձարանում կամ ուսուցիչներին` դասարանում): Երբեմն նրանք ձևափոխում են այս նկարները և վերբեռնում դրանք համացանցում:
· Բջջային կապի ծառայությունների ծախսեր. Երեխաները հաճախ անտեղյակ են որոշ ծառայությունների, օրինակ, առցանց քվեարկությունների և անցանկալի Premium-SMS ծառայությունների գներից:
· Քանի որ բջջային հեռախոսներն ունեն մարդկանց շեղելու հատկություն, նրանք կարող են վտանգավոր լինել մեքենա վարելիս:
· Բջջային հեռախոսները վիրուսներով (http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_virus) և որդերով (http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_worm) սկսել են վարակվել 2004թ.-ից: Դրանցից մեկը «Cabir» անվանումով որդն է: F-Secure-ի հաշվարկներով ներկայումս աշխարհում գոյություն ունեն բջջային հեռախոսների 200 տեսակի վիրուսներ <http://www.f-ecure.com/news/fs_news_20060531_01_eng.html>:
· Բջջային հեռախոսները ունեն լայն տարածում. դրանց ձեռք բերելը հեշտ և բավականին մատչելի է:
· Հեռախոսը ձեռք բերելուն պես դուք կարող եք որոշել` ինչպես վճարել. քարտով ` մնացորդային րոպեների դիմաց, թե որևէ հեռահաղորդակցության ընկերության բաժանորդագրվելով և վճարելով ամսավարձ:
· Օգտագործե՛ք ճառագայթման ցածր աստիճան ունեցող բջջային հեռախոսներ (SAR < 0.6) և կրեք ականջակալներ և խոսափող (նրանցից լավագույններն ունեն հաճախականության զտիչ):
· Խրախուսե՛ք պատանիներին սահմանափակել բջջային հեռախոսների օգտագործումը: Սակայն այն մի՛ արգելեք: Բջջային հեռախոսների օգտագործումը տարածված երևույթ է պատանիների շրջանում և շատ շրջանակներում այն էական դեր է խաղում հասակակիցների միջև կապեր ստեղծելու համար:
· Անվտանգության ռիսկերից խուսափելու համար միացրած մի թողեք Bluetooth-ը (անլար անձնական ցանցի հաղորդակարգ), եթե այն չեք օգտագործում:
· Ինչպես էլ. փոստի դեպքում, այստեղ ևս ընդունե՛ք միայն վստահելի աղբյուրներից ստացվող հաղորդագրությունները: Խուսափե՛ք sms հաղորդագրություններով տարածվող փոստաղբից: Ձեր բջջային հեռախոսի համարը տվե՛ք միայն այն մարդկանց, ում լավ եք ճանաչում:
· Նկարները հրապարակելուց առաջ համոզվե՛ք, որ դրանք չեն ոտնահարի այլ անձանց օրինական իրավունքները:
· Ձեր երեխաների հետ խոսե՛ք վնասակար բովանդակության փոխանակման մասին և շեշտեք, որ դա կարող է հակասել երեխաների պաշտպանության մասին օրենքին:
· Եղե՛ք քաղաքավարի և նրբանկատ, երբ օգտագործում եք Ձեր հեռախոսը` շրջապատող մարդկանց կարող է այդքան էլ հաճելի է չլինել ձեր խոսակցությունները լսելը:
· Եթե ձեզ անհանգստացնում են անցանկալի զանգերը կամ կարճ հաղորդագրությունները, կապվե՛ք բջջային օպերատորի կամ Insafe ցանցի ազգային օգնության հեռախոսագծի հետ` http://www.saferinternet.org/ww/en/pub/insafe/focus/national_helplines.htm> կամ www.safe.am:
· Շատ բջջային հեռախոսներ ունեն զտման հնարավորություն: Օգտագործե՛ք սև ցուցակ` անցանկալի համարները արգելափակելու համար կամ սպիտակ ցուցակ` ընտրովի համարներ (օրինակ` հասցեագրքում գրանցված համարները) ընդունելու համար: Դուք կարող եք նաև համացանցից ներբեռնել կամ բջջային օպերատորից գնել ծնողական վերահսկողության զտիչներ:
ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ ԹԵՐԹԻԿ 21
Բլոգներ, կամ ցանցային օրագրեր
|